Javad-Hayat-2

Baku’s man in Tehran: Javad Heyat the editor of the pan-Turkist Valiq publication. This journal essentially re-prints Baku’s historical falsifications and racist propaganda. Hayat began his Persophobic writings from 1979 – exactly after the conclusion of the 1979 revolution when Baku “exported” 4,500 members of the 1946 Soviet-controlled separatist movement into Iran to begin the process of spreading ethnic strife inside Iran (see BBC-Persian report discussed earlier). Hayat has a free hand to publish his materials in Tehran, thanks in large part ot the influence of the Iranian left and the pan-Islamist and Persophobic members of Iran’s religious right, numbers of whom openly support pan-Turkism. This is perhaps the first time in history where an editor is allowed to publish racist propaganda against his own host country for the benefit of a foregin state.  Note that he has placed the picture of the  president of a foreign country – namely that of Elham Aliev – upon his desk in his Tehran office.

The program below discusses the government of Baku using the Varliq publication to falsify history and brainwash Iranian Azarbaijanis.

Varliq is a bilingual quarterly magazine printed in Persian and Azari-Turkic. The Varliq is actually published in Tehran; its editor is  Javad Heyat who has been active since 1979.

The above program notes how the Varliq publication spreads Baku’s propaganda – samples include:

1) Falsifying history – re-defining Iranian nationalists such as Sattar Khan as separatists

2) Claiming that Iranian Azarbaijanis are not Iranians and part of a separate Baku-defined world and history

3) Promotion of hatred against Persians- claiming that Persians are murderous fascist oppressors

4) Promotion of hatred against Armenians

5) Claiming that Iranian-Azari historians such as Taqizadeh and Kasravi are “traitors to Turks”

6) Falsifying the legacy of Caucasian writers such as Akhundzadeh and Talebov who identified with Iran

7) Claiming that Iranian secret services during the Shah era were supporting Armenian terrorists against “Turks” and “Turkey”

The Notes in Persian below on Javad Heyat were forwarded to Kavehfarrokh.com by Ms. Tara Farhid-Gallo

  معرفي سران مزدور تحت حمايت اران و تركيه

جواد هيئت فرزند علي هيئت ……….

علی هیئت تا سال 1335 یعنی تا سن 72 سالگی و تا آخرین نفس در خدمت حكومت پهلوی بود و در همین سال به علت ناتوانی جسمی و بیماری بازنشسته شد و در سال 1344 درگذشت . شاید علی هیئت تنها کارمند دستگاه پهلوي بود که تا سن 72 سالگی در خدمت حكومت بود.

دكتر جواد هيئت يكي از چهره‌هاي شناخته شده و در عين حال مرموز سياسي است. وي مدتي است كه رحل اقامت در باكو افكنده و اقداماتي عليه ملت ايران بخصوص مردم آذربايجان انجام مي‌دهد. از جملة‌ اقدامات وي عليه مردم آذربايجان، حمايت از بيگانه‌گراياني است كه در جهت تضعيف وحدت‌ملي و ايجاد اغتشاشات قومي در آذربايجان و تهران فعال هستند. جواد هيئت ارتباط نزديكي با خاندان حاكم بر ايران شمالي (علي‌اف‌ها) دارد. وي از حمايت حيدرعلي‌اف (ديكتاتور سابق و مأمور ارشد ك . گ . ب) برخوردار بود، به نحوي كه تصوير جواد هيئت دركتابهاي درسي رژيم باكو نيز درج شده است.

جواد هيئت كه اكنون مراحل پاياني روزگار خود را در باكو و در ويلاي اهدايي حاكميت ضد ايراني علي‌اف‌ها سپري مي‌كند، چهره ويژه‌اي است.

وي در زمان حكومت محمدرضا پهلوي در ايران، يكي از چهره‌هاي مورد اعتماد رژيم و رييس بيمارستان شهرباني در تهران بوده است. بيمارستان شهرباني، نقش خاصي در امنيت رژيم پهلوي داشت، و كلية كساني كه بر اثر شكنجه يا در درگيريهاي مسلحانه با مأموران رژيم زخمي مي‌شدند، در اين بيمارستان تحت مداوا، حفاظت و بازجويي قرار مي‌گرفتند.

جواد هيئت با اميرعباس هويدا (نخست‌وزيرشاه) نيز ارتباط داشت. علاوه بر اين، برخي ديگر از برادران وي، از مقامات حكومت پهلوي بوده و در عين حال خود وي عضو سازمان فراماسونري نيز بوده است.

در كتاب « فراماسونرها، روتارين‌ها و لاينزهاي ايران» كه در سال 1377 چاپ شده، در صفحات 489 و 696 نام جواد هيئت جزو فراماسونرها آمده است.

جواد هيئت در همان زمان كه در بيمارستان شهرباني رژيم پهلوي در تهران مشغول فعاليت بوده، رياست انجمن دوستي ايران و تركيه را نيز برعهده داشته است. هيئت همزمان با جريان شوروي‌گرا نيز در زمان شاه مرتبط بوده است. در آن روزگار، دولت شوروي به شدت تلاش مي‌كرد كه از استاد سيدمحمدحسين شهريار در راستاي پيشبرد اهداف خود در آذربايجان ايران استفاده كند. در آن زمان حيدرعلي‌اف، مديريت سازماندهي و گسترش جريان وابسته به شوروي را در آذربايجان ايران برعهده داشت. در اين زمان با طرح‌ريزي دولت شوروي، عده‌اي از شاعران كمونيست باكو مأمور شدند كه اشعاري خطاب به شهريار بسرايند و شهريار را تحت تأثير قرار دهند. در داخل كشور نيز افرادي مانند بولود قره‌چورلو (سهند)، كه از افراد مرتبط با سفارت شوروي بود و با كمك سفارت، كارگاه تريكوبافي در تهران داير كرده بود، شعر مفصلي براي شهريار نوشت و در اين شعر به خاطر اينكه شهريار اشعارش را به زبان فارسي مي‌سرايد، شهريار را به عنوان كسي كه روغن به چراغ بيگانه مي‌ريزد، خطاب كرد. شهريار نيز در پاسخ به وي سهنديه را سرود كه در اغلب ابيات تعريض‌هاي گزنده‌اي به وي دارد. در هر حال سهند و جواد هيئت با هماهنگي هم و در قالب دوستي، با شهريار ارتباط يافتند و هيئت، شهريار را به مدت چند ماه به عنوان مهمان به تهران برد، اما نتوانست شهريار را تحت تأثير قرار بدهد. برخلاف هيئت و همفكرانش كه با پيروزي انقلاب اسلامي، درصدد ترويج ناسيوناليسم قومي و ايجاد تشكلهاي قومي توسط عناصر وابسته به شوروي برآمدند، شهريار قهرمانانه در صف مقدم فرهنگ و ادبيات انقلاب قرار گرفت و شعرهاي زيادي در وصف انقلاب سرود و حتي لباس رزمنده ها را بر تن كرد و در جمع رزمندگان عازم به جبهه اشعارش را قرائت كرد.

همانگونه كه گذشت، علي‌رغم اينكه دولت‌هاي متعدد طي دهه‌هاي اخير در تركيه روي كار آمده، از لائيك‌ها تا اسلامگرايان، جواد هيئت با محافل ويژه‌اي در تركيه ارتباط دارد كه اين محافل اهداف امنيتي خاصي را درباره ايران پيگري مي‌كنند و بدين جهت ارتباط هيئت با تركيه همواره برقرار است، يكي از اقدامات هيئت، اعزام دانشجو به تركيه است. طبيعي است كه در همه كشورها پذيرش دانشجوي رايگان جز با تأييد دواير ويژه اطلاعاتي ممكن نيست. جواد هيئت از چنان مقبوليتي نزد دستگاههاي اطلاعاتي ـ امنيتي تركيه برخوردار است كه دانشجوياني كه توسط وي به تركيه معرفي مي‌شوند، بدون طي كردن مراحل خاصي پذيرفته مي‌شوند. اين دانشجويان طي مدت حضور در تركيه، از سوي مراكز اطلاعاتي ـ امنيتي به همكاري جلب مي‌شوند و پس از بازگشت به ايران در نقش‌هاي متعدد و پوشش‌هاي مختلف در مراكز علمي و دانشگاهي، نشريات و… فعاليت‌هاي محوله را انجام مي‌دهد. جواد هيئت از مهارت ويژه‌اي در هماهنگ ساختن خود با محيط‌ها و حكومت‌هاي مختلف برخوردار است. مثلاً وي طوري عليه رژيم پهلوي سخن مي‌گويد، كه مخاطبان بي‌اطلاع و سادةه وي تصور مي‌كنند كه وي در زمان شاه جزو مبارزان بوده، در حالي كه هيئت از مهره‌هاي شناخته شده دربار پهلوي بوده است.

 جالب توجه

در زمان تشکیل حکومت پیشه وری در آذربایجان ترکیه از فرصت به دست آمده استفاده کرد

و تعداد 120 نفر از جوانان نخبه آذربایجانی را بورسیه کرد تا در آینده از آنان استفاده کند

پس از فروپاشی حکومت فرقه نخست وزیر قوام با درایت دستور داد تا کنسولگری ایران به این دانشجویان

اعلام کند که دولت ایران آنان را در همان رشته تحصیلی شان و با پذیرش آن چه که تا آن وقت خوانده اند به همراه مبلغی پاداش در دانشگاه تهران می پذیرد

همه این دانشجویان به جز دو نفر بازگشتند. یکی از این دونفر باقیمانده در ترکیه سید جواد هیئت پان ترکیست معروف ومدیر مجله وارلیق

بود که پس از سالها خیانت و پراکندن تخم قوم گرایی به باکو پناهنده شد و با الهام علی اف دیدار کرد و به عنوان دستمزد خدماتش به آذربایجان! یک کاخ

در باکو هدیه گرفت دختر هیئت هم اکنون کارمند سفارت ترکیه در ایران است

جالب است که پدر هیئت هم از روسای دادگستری در زمان رضا شاه و پس از او و از دوستان کسروی و فروغی و سایر روشنفکران آن عهد بود

حالا وزارت علوم با دست خودش دفتر جاسوس و خائن پروری به پان ترکیست ها هدیه می کند